FSSC 24000

Beheer sociale duurzaamheids- en prestatie-eisen en voldoe consistent aan de verwachtingen van klanten, bouw vertrouwen op en draag bij aan de SDG's van de VN.

Vraagstukken met betrekking tot mensenrechten nemen eerder toe dan af. Het certificatieschema FSSC 24000 voor sociale managementsystemen is bedoeld om arbeidsrelaties, gezondheid en veiligheid op het werk, en werk- en bedrijfsethiek te verbeteren.

Wat is FSSC 24000?

Certificering volgens FSSC 24000 is van toepassing op organisaties in de sector productie en verwerking (food en non-food), inclusief hun gerelateerde dienstverlening.

FSSC 24000 is een sociaal managementsysteem dat is ontwikkeld om organisaties in de consumptiegoederenindustrie te ondersteunen bij het voldoen aan eisen op het gebied van sociale duurzaamheid en -prestaties.

De norm is ontwikkeld door de FSSC Foundation en is een certificatieschema waarin de internationaal erkende, onafhankelijke norm PAS 24000 is opgenomen. De norm sluit aan bij het ISO-managementsysteem en de risico gebaseerde aanpak, en is bedoeld om organisaties te helpen hun sociale doelstellingen en prestaties te behalen.

Het schema stelt eisen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en continu verbeteren van een sociaal managementsysteem.

Het doel van het schema is om het volgende te waarborgen:

  • De organisatie kan alle taken vervullen die nodig zijn om haar sociale doelstellingen te bereiken.
  • Werknemers binnen de organisatie en in de toeleveringsketen worden eerlijk behandeld en krijgen een veilige werkomgeving die niet schadelijk is voor hun gezondheid.
  • Naleving van relevante wettelijke en regelgevende eisen.

Voordelen van certificering

De werking van uw managementsysteem controleren is essentieel. Door op te gaan voor certificering verifieert u hoe uw systeem presteert en toont de betrokkenheid van uw organisatie aan bij het behalen van sociale en duurzaamheidsdoelstellingen.

Met als resultaat:

  • Bouw vertrouwen op in de prestaties van uw sociaal managementsysteem, zowel intern als extern, door effectieve kwaliteitsmanagementprincipes toe te passen binnen de organisatie.
  • Implementeer een gestructureerde aanpak om processen voortdurend te verbeteren en te weten waar u zich op moet concentreren.
  • Toon de conformiteit met de gespecificeerde eisen van het sociaal managementsysteem aan.
  • Lever consistent producten en diensten die voldoen aan de gespecificeerde sociale eisen en de toepasselijke eisen van klanten en regelgevers.
  • Vergroot het vertrouwen en de tevredenheid van klanten, wat kan leiden tot meer omzet.
  • Verkrijg een concurrentievoordeel door te voldoen aan eventuele certificatie eisen van klanten, leveranciers en onderaannemers om zaken met hen te doen.

Aan de slag

Om gecertificeerd te worden, moet u eerst een effectief sociaal managementsysteem implementeren dat voldoet aan de eisen van het schema. DNV is een geaccrediteerde certificeringsinstantie van derden en kan u helpen tijdens de hele reis, van relevante FSSC 24000-trainingen tot self-assessment, gap-analyses en certificeringsdiensten.

Kom meer te weten over hoe u aan de slag kunt gaan op de weg naar certificering.

Nieuwsbrief

Ontvangt u onze nieuwsbrief al? Schrijf u in en ontvang ons nieuws en updates over certificering en trainingen.

Klantenportaal

In ons klantenportaal kunt u o.a. beeldmerken downloaden, uw audit voorbereiden en prestatiebenchmarks maken